15.1.09

Mysterie rondom 'Boeke' opgelost

IMG_1321.JPG

Altijd tof om thuis te komen en iets hards in je mailbox aan te treffen. Ariën van Intifada Soundsystem mailde mij het verhaal achter Boeke: een bubblin track waar Diplo zijn BBC Takeover mee opende. Diplo had Boeke zelf ook van Youtube getrokken en tot nu toe wist eigenlijk niemand wie DJ Bigga was. Arïen:

"DJ Bigga is Rignaldo van Heyningen, 22 jaar, uit Rotterdam. Hij heeft geen Myspace, wel een Hyve.

Eigenlijk was hij al een tijdje gestopt met tracks maken. Hij wist dus niet dat Diplo een youtube-rip van Boeke heeft gedraaid tijdens zijn takeover van Gilles Peterson's show op BBC Radio 1 en zelfs overwoog hem te tekenen. Hij wist ook niet dat zo'n beetje elke bmore/fidget/bloghouse-dj in Amsterdam (inclusief yours truly eenzelfde Youtube-rip ook keihard draaide de afgelopen paar maanden."


Aaight tof!

"Bigga wil, aangezien er kennelijk sprake is van support, weer tracks maken. Zelf ben ik erg benieuwd hoe die zullen klinken, maar een ding is zeker: deze jongen is een meester in het maken van strakke, sexy, effectieve bangers.

Maar het grootste compliment komt van Diplo. Ik kreeg van hem een nieuwe track, dat wellicht op zijn aanstaande Major Lazer-project te horen zal zijn, en de beat is een nagenoeg exacte kopie van die van Boeke."

Laten we Arïen bedanken voor zijn quest en genieten van deze high quality versie van Boeke:

DJ Bigga - Boeke Anthem (zshare)

28 opmerkingen:

  1. ehhh nouja ieder zn ding.. komt nu wel zwaar hype over maar kan niet zeggen dat ik die boeke echt hard vind ofzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nice! Blij met die hiquality alleszins!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dope verhaal, grappig dat diplo die shit van youtube ript

    BeantwoordenVerwijderen
  4. qua productie niet zo'n bijzondere track...ik geef liever props aan de originele versie van aptijt...heb aptijt wel eens in suriname en nederland live gezien daar komt pas een energie vanaf

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Had diplo nog een keer verteld in een of ander interview dat hij elke dat youtube afzoekt naar obscure muziekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Diplo; the poor man's kanye. alles wat die docus aanraakt verandert in goud, zelfs een simpel bubbeling trackje dat ze ergens in 1997 nog op je schoolfeestje draaiden. love it.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. haha echt he..ik betrap mezelf er ook op.. heb echt n bloedhekel aan bubbling, altijd al gehad, maar als diplo t draait vind ik t opeens wel kunnen =/
    ik had ook al vrij snel ontdekt dat ie van bigga was (gewoon 'boeke' youtube gezochten doorzoeken) alleen ik kon m nergens in HQ vinden.. en het toeval is dat ik NET voordat ik nu net swurdin ging bezoeken, bij youtube-mp3.com vandaan kom...1x raden wat ik daar net had gedaan ;)

    maarja dat is nu dus overbodig..thanx 4 the HQ dude..nice one. kga m waarschijnlijk nooit draaien op n gig..maar misschien ook stiekem weer wel heel kort haha :#

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als iedereen gewoon diplo blijft volgen voor zn muziek keuze en iedereen kanye blijft volgen voor zn smaak in fashion, hoeven de mensen die zich echt willen onderscheiden een stuk minder moeite te doen.

    Uiteindelijk blijkt maar weer dat er een hoop volgers zijn en er maar een paar mensen zijn die echt moeite nemen om origineel te zijn.

    Net als dubstep....iedereen die in het begin zei "ik ga nooit dubstep draaien" draaien ineens allemaal dubstep. Niks mis mee hoor, maar wel grappig dat sommige dingen pas door bepaalde dj's opgepakt worden als ze "hot" zijn. Typisch nederlands.

    Begin nu maar alvast met je oude roule records uit de kast te halen, want 2009 word het jaar van disco met een rauwe bass kant dr aan ;)

    hahahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  9. En zelfs de jeugd van tegenwoordig weet dat gezien hun nieuwe clip ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @t Rory:

    Wat ik probeer te zeggen is, die track van dj bigga is gewoon een bubbeling / dancehall ritme, misschien zelfs wel gewoon een loop en bubbeling word al jaren gedraaid, en om eerlijk te zijn draaide ik zulke dingen (dancehall / bubbeling) wel eens in een dj-set.

    Nu zie je dat Diplo het "ontdekt" en ineens springt iedereen dr op. Die track staat al op youtube sinds juli 2007 !!!

    Wat ik wil zeggen is dat er wel wat dj's zijn die zoiets nooit zouden draaien als diplo het niet op zn blog had gezet en dat geld ook bijvoorbeeld voor kleding die kanye aandraagt op zn blog.

    Mijn punt is...probeer zelf dope dingen te vinden en te gebruiken voor dat een bekende naam zn goedkeuring dr aan verleent ;)

    Snaptuh ?

    Peazzle;

    C

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik kan me herinneren dat jij ook zoiets ooit schreef over baltimore en een bepaalde nederlandse dj ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @ C-Code, aan de andere kant is t ook weer jammer dat ik bijvoorbeeld geen colbert aan kan doen, zonder dan METEEN een Kanye-related opmerking in welke vorm dan ook te horen te krijgen. Mensen vergeten dat celebs niet altijd de originators zijn.

    En over dat dubstep. So fuck*ng true!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @ C-Code: maar dat is de definitie van een scene: je hebt trendsetters en trendvolgers. nix mis mee toch? als iedereen alleen maar vernieuwend blijft doen, krijgt een bepaalde sound of bepaalde scene niet eens de kans om te groeien en zich te vormen. althans niet in NL, zoals je zelf al opmerkte. helaas is dit volk heel stug en narrow minded. Afgezien daarvan heb ik wel geleerd dat wij allemaal ook bevooroordeeld zijn qua genres en scenes enzo. We zitten simpele shit als bubbling af te kafferen (ben ik zelf net zo schuldig aan) vanwege verschillende redenen. Waarschijnlijk voornamelijk vanwege het publiek wat erop af komt hier in NL. Maar b-more vinden we wel dope? Slaat eigenlijk nergens op, is vaak net zo plat en simpel als bubbling, maar omdat we daar (nog) geen stereotypes kunnen koppelen, vinden we dat wel vet. Best krom eigenlijk toch? Het is allemaal puur een kwestie van perceptie, niet van 'goeie' of 'slechte' muziek. Ik heb in ieder geval door dit hele Boeke akkefietje in ieder geval een (nóg) ruimdenkendere houding t.o.v. andere genres en scenes gekregen dan dat ik al had. Ik heb het licht gezien, zelfs bubbling kan cool zijn (geniet maar draai met mate).

    tering wat is deze reply lang geworden zeg

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Woord @ Lexxy, trouwens ik ken wel een DJ Naffie track waarin Sing Sing wordt gebruikt die dingen liggen echt niet zo ver van elkaar.. voor de rest ben ik down met alles wat maar tof klinkt - dont be a hater C.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lexxy slaat de spijker op zn kop. Bubbling is minstens zo simpel en plat als bmore en kuduro, maar is (nog even) niet helemaal bloghousefeestjes-fähig. Niet om als een soort van Prem te gaan klinken, maar het heeft wel iets van een licht racistische bijsmaak. Schurende negers in Angola en Philly zijn natuurlijk een stuk exotischer dan die in de Powerzone in Damsko, The Palace in Groningen en al die andere plekken in NL waar DJ's als Moortje en Zoontje week in week uit hun ding doen.

    Die jongens liggen er uiteindelijk ook niet wakker van als Freek-Jan aka DJ Airmax uit Lunteren tijdens zijn vaste avondje in Club8 Boeke gaat rocken na Day'n'Nite. Of als Wix het draait. Of als het na verloop van tijd opeens dus wel in de Tivoli wordt gelost. Een hype is een hype is een hype. Het enige waar ze wel - terecht - op hopen is natuurlijk een klein stukje erkenning. Misschien wat gigs in, ahem, 'witte' clubs, naast DJ Airmax ;-)

    Een dikke track is een dikke track is een dikke track. Ook al is het zo'n 3 jaar oud. Justice Vs Simian was dat ook toen het een hit werd.

    Maar uiteindelijk is de reden om bubbling in je set te doen heel simpel: net als bmore is het lekkere dansmuziek, een welkome afwisseling in je set. Dat Diplo er nu mee aan de haal gaat (je kan vraagtekens zetten bij de manier waarop, zie baile funk) snijdt om die reden al hout.

    Daarnaast zijn dj's van nature trendgevoelig (zie van bellen, wix, alle bloghouse-djs, iedereen die opeens aan dubstep doet. kom me niet vertellen dat fidget in utrecht is uitgevonden...) en rasopportunisten. Het is hun werk om in de waan van de dag mee te gaan en die te vertalen naar de club. Het zijn dan ook meestal dj's die zeiken over dit soort dingen. Het publiek interesseert het in ieder geval echt geen ene moer.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @t Arien & Lexxy;

    Tuurlijk dat klopt, het maakt echt niks uit wat je draait als het maar vet klinkt. Maar wat ik wil zeggen is, is dat zo'n diplo helemaal die track boeke de hemel in prijst terwijl hij de aptijt versie er ook had bij kunnen zetten of checken (en anders wel het blog dat nu zegt het mysterie te hebben ontrafeld) Tuurlijk is het belangrijk dat een scene moet groeien en dat alleen vernieuwend zijn dat groeien in de weg staat.

    Die boeke track van bigga is gewoon qua productie niet zo enorm bijzonder, ik zou dan eerder de originele versie draaien van aptijt, maar dat is een persoonlijke smaak.

    @t Rory dat heeft niks met haten te maken maar met een mening,ik heb jou ooit nog veel korter door de bocht horen gaan over een bepaalde dj en over b-more, je begrijpt volgens mij heel goed wat ik bedoel !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Diplo had de versie van Aptijt helemaal erbij hoeven zetten omdat het in principe een compleet andere track is (+ hij kende het niet en waarom zou hij. dat je het kent of zelfs erkent maakt jou heus niet meteen authentiek).
    Het enige wat de twee tracks gemeen hebben is die vocal. Je kan die wat mij betreft op een polkanummer plakken, maar dat maakt het nog geen remix.

    Wat dat betreft vind ik Bigga en Aptijt redelijk van elkaar los staan. De 1 boven de ander verkiezen is dus net zoiets als appels lekkerder vinden dan bananen. De productie van Bigga is inderdaad kaal en beperkt maar wel goed doordacht, waardoor dat kale weer een asset wordt en mooi afsteekt tegen dat dichtgeplamuurde en ultradrukke bloghouse/bmore geluid van de afgelopen twee, drie jaar.

    Anyway, ik mag verklappen dat Diplo en Bigga inmiddels contact hebben gehad. Of dat ook daadwerkelijk tot iets zal leiden...

    Vergeet niet, kinders:
    http://carcino.gen.nz/images/index.php/00b9a680/463c5922

    BeantwoordenVerwijderen
  18. "Diplo had de versie van Aptijt helemaal erbij hoeven zetten"

    Eh, NIET dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. vetste blog discussie van 09

    props mannen!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik zit op dit moment in Suriname. en was op zoek naar Aptijt zijn contactgegevens toen ik stuitte op deze 'gesprekken'.Ik ben het helemaal Met Arien eens dat het schijnheilig is dat als mensen op de bandwagon springen maar niet de deuren openen voor de mensen die al jaren met iets bezig zijn. Juist het openen van deuren zorgt ervoor dat we in Nederland nieuwe deuren creëren!!
    De geschiedschrijving van de muziekscene wordt teveel gecreëerd vanuit één perspectief en dit is niet altijd de waarheid. Zelf kom ik uit Rotterdam en zie met lede ogen aan dat we de afgelopen jaren een stad met clowns geworden zijn. Dus iemand als Bigga zet mijn inziens Rotterdam weer op de Map. Hopelijk vertaalt dit zich dat hij geprogrammeerd wordt in de clubs hier; maar ik vrees het ergste.

    De feel en creativiteit van zijn remix is mijn inziens totaal anders dan de Bubbling welk ik hoorde beginjaren 90 in Imperium van Moortje. En dat doet mij deugt omdat Bubbling gecreëerd werd met beperkte middelen en er daarna wel progressie heeft plaatsgevonden. Wat het interessant maakt is dat de link tussen Kuduro, Bailefunk, Baltimore, Miami Bass goed gezien is door Diplo. Ik had dit ook al gezien en waarschijnlijk meerdere mensen in Nederland maar we hadden een Amerikaan nodig om ons een reality chek te geven. Misschien de volgende stap dat we artiesten zoals Def Rhymes en Paul Elstak in ere herstellen?

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.