8.12.08

Copyright vs Copyleft



Ik was van de week in Paradiso op een bescheiden bijeenkomst over de toekomst van (gratis) muziek. Een van de sprekers haalde daar de docu die over Girl Talk is gemaakt aan: RIP: A Remix Manifesto. Draaide vorige week op het IDFA en had ik best willen zien.

De film gaat aan de hand van de mashups van Girl Talk in op de hele copyright vs. copyleft discussie. Moeten we vasthouden aan het model waarin we creativiteit (lees muziek) beschermen met regeltjes of moeten we creativiteit vrijlaten zodat deze voor iedereen te gebruiken is?

Nou endorse ik gratis weggeven als een mo'fucker. Niks zo tof als iets moois delen right? 99 cent per download of 2 donnies voor een cd vragen is ook gewoon niet 100% eerlijk. Er zitten natuurlijk wat vaste kosten aan het maken van een track maar de variabele kosten zijn te verwaarlozen. En er zijn genoeg alternatieven om geld aan muziek te verdienen: sponsorship, gewoon oldskool touren, endorsements, name it...

Je muziek is je visitekaartje, je promo. Ben je niet innovatief of weet je niet genoeg peeps over te halen om wel gewoon je plaatje of een ticket voor je gig te kopen? Dan heb je geen bestaansrecht als fulltime artiest. En echt niet iedereen hoeft er A Milli aan over te houden.

Betekent natuurlijk niet dat zomaar iedereen mag cashen op andermans muziek, ideetjes of creativiteit.

Wat denk jij?

12 opmerkingen:

  1. je muziek is deels je 'visitekaartje'

    je muziek is je werk
    en je muziek is je product als kunstenaar in feite

    natuurlijk is het al lang niet meer zo dat je bakken geld binnenhaalt met je album verkoop maar die hele discussie over het loslaten van copyrights e.d. is zulke bullshit en wordt ook altijd grotendeels alleen gesupport door mensen die hun voordeel halen uit het niet bestaan van die copyrights

    als je het hebt over wat moet de prijs zijn van muziek in 2008 en beyond dan is dat best een waardige discussie omdat het wel interessant is. cds zijn in NL zeker te duur en de prijs van downloads is onaantrekkelijk omdat je het op dezelfde manier gratis kunt vinden.

    dat neemt niet weg dat die copyrights er niet alleen zijn voor de boze grote platenbazen ofzo. die rechten MOETEN er zijn.

    als jij iedere dag op je werk je werk doet en aan het einde vd maand betalen ze niet ben je ook pissed. zo is het met muziek ook. naast de inkomsten van je verkoop, wat zoals eerder gezegd niet een groot deel is, zijn er veel andere inkomsten.
    die andere inkomsten komen voort uit dingen als het copyright. wat heb je er als artiest aan als dat soort dingen wegvallen en alle mensen je shit gratis moeten kunnen krijgen en gebruiken? hoezo zou dat sowieso moeten kunnen gebeuren. zoiets slaat nergens op omdat je dan als artiest een beetje de puppet van de mensen bent ipv dat je jezelf uit via een medium/kunstvorm.

    en een punt als dat je innovatief genoeg moet zijn om mensen je plaat of tickets te laten kopen gaat ook deels op. een producer bijvoorbeeld haalt weinig inkomsten uit shows behalve als deze deel uitmaakt van een groep.

    en dan heb ik het niet over de internet jaren 00 definitie van een producer maar over iemand die de studio ingaat met een artiest of band en dat proces doorloopt totdat dat product er is.

    zo iemand is cruciaal voor veel muziek en moet ook betaald worden

    zo ook mensen die het uitmixen
    mensen die het masteren etc.

    eigenlijk gaat deze hele discussie alleen maar op voor de electronische dans muziek waar de producers tevens de artiesten zijn en het produceren (en zo ook de show) uit niets anders bestaat dan een ableton live sessie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik denk dat ik die docu wil zien. girl talk is de shit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook een heel lang betoog, maar dan op youtube. Misschien kennen jullie m al: http://www.youtube.com/watch?v=5SaFTm2bcac&feature=related

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Luge wanneer heb jij voor het laatst voor muziek betaald?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik betaal nog steeds regelmatig voor muziek die ik niet op een andere manier kan verkrijgen

    ik denk ook niet dat je mn reactie helemaal begrijpt

    ik zeg nergens dat ik geen muziek download

    ik zeg dat de discussie over het gratis moeten zijn van muziek en het verdwijnen van de copyrights e.d. bullshit is omdat het werk van mensen is

    ik ben dan ook niet verontwaardigd wanneer de platenindustrie terugvecht of wanneer er een torrent site gesloten wordt of iets dergelijks

    als je wilt stelen moet je creatief zijn. en als je niet weet hoe het te vinden valt dan moet je niet stelen en gewoon betalen.

    daarbij betaal ik nog regelmatig die 99 cent voor een liedje omdat iTunes gewoon te handig is

    iemand als girl talk is allemaal leuk en aardig maar aan het eind vd dag moet die gast niet boos zijn. hij kan ook gewoon alles licenseren en dan kan hij rustig zijn gang gaan.

    wat vreemd is is dat in deze discussie nooit de sample wet en haar historie in de jaren 80 terug komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit is zo'n harde discussie.

    Ik moet voor school ook een artikel hierover schrijven, vooral over de artiesten die het in deze tijd nog wel lukt om geld te verdienen met wat ze doen. Ik moet onderzoeken hoe ze dat precies doen zoals Rory zegt met: 'sponsorship, gewoon oldskool touren, endorsements' etc.

    Als iemand mij hiermee kan helpen met informatieve (nieuwe) inzichten mag je me mailen: jercy.semmoh@live.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De docu heb ik nog niet gezien maar daar ga ik verandering in brengen. Girl Talk's muziek vind ik wel OK.

    Verder ben ik het met Deluge eens. Al ben ik heel erg blij (voor mezelf) dat de situatie is zoals ie is. Zonder internet en gratis downloaden had ik waarschijnlijk 80% van de muziek die ik nu ken nooit gehoord.

    Omdat ik wel vind dat de artiesten gewoon betaald moeten worden voor hun werk ga ik ooit alle albums die ik tof vind kopen. Ook omdat een fysiek product en artwork tof zijn. Als ik rijk word dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als men cd's wilt blijven verkopen zal er toch het toch echt meer een toegevoegde waarde moeten hebben. Mensen betalen nu (vaak)in principe de platenmaatschappij voor het (massaal) kopiƫren van een product en deze beschikbaar te stellen voor de consument.
    Wellicht is het ook de eigen schuld van de industrie aangezien de mainstream releases vaak onsamenhangende albums zijn en eigenlijk maar gewoon de markt in gegooid worden in de veronderstelling dat men het toch koopt.

    Natuurlijk zal er een verandering moeten komen maar het huidige systeem is simpelweg nog niet universeel en toegankelijk genoeg om structuur aan te brengen. Ik denk zelf dat we nog wel 5 tot 10 jaar in deze situatie blijven hangen voordat er een goed systeem is dat het betalen voor muziek, games en films weer de standaard maakt en dat men er tevens ook niet aan ontkomt om hiervoor te betalen (als de artiest dit noodzakelijk vind).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. "Zonder internet en gratis downloaden had ik waarschijnlijk 80% van de muziek die ik nu ken nooit gehoord."
    Vind ik een heel goed punt. Gaat in mijn geval ook zeker op.
    En dan de artiesten die ik vet vind, daarvan koop ik kaartjes voor concerten en optredens. Of de artwork van de cd moet zo vet zijn dat ik hem graag in mijn kast heb staan.

    Mijn stelling: prijzen van cd's flink naar beneden. Vette artwork. Leuke extra's die je niet via inetrnet binnenkrijgt. EN/OF muziek die je legaal binnen haalt op de 1 of andere manier aantrekkelijker maken. 99 cent per nummer vind ik gewoon te duur. OF op een andere manier proberen te verdienen aan de gratis distributie van MP3's. D.m.v. reclame bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. als men niet op alle manieren zou proberen die reclame te omzeilen zou dat wellicht ook nog werken zebra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. blijft een moeilijke discussie. wat ik een interessant aspect vond in de docu was dat de gasten die op die rechten zitten en er het meest aan over houden ook niet per se de artiesten zijn. in veel gevallen, zo claimen de documentairemakers, zijn dit grote corporaties en allerlei middlemen die als ze niet kunnen verdienen aan de rechten waarschijnlijk een ander baantje moeten gaan zoeken.

    ik vind zelf dat artiesten absoluut rechten moeten kunnen ontlenen aan hun creaties, daarnaast dat ze er verstandig aan doen ook creatief om te gaan met alle nieuwe ontwikkelingen en tot slot dat alle gasten die geld verdienen aan allerlei randzaken en wel hard roepen zichzelf moeten checken

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.