15.12.08

Hipsters zijn dood


Swurdin.net - big op die hipster reporting since 2006. In ieder geval zijn hipsters dood:

Dragged into the daylight, the youth culture that would not be named has finally been named, branded, marketed, and sold. Time to move on? Whatever.

Ik las het op het internet dus het moet waar zijn. De auteur geeft kort gezegd drie redenen:

- Obama: Opeens hadden hipsters wel iets om in te geloven, waren ze wel geïnteresseerd in politics. Weg eindeloze ironie.
- Shit is uitgekauwd. Het heeft een naampje en een omschrijving en kan daarom verkocht worden aan een target audience.
- Er zit weinig geld in je titties op Lastnightsparty laten zien.

Lezen: The End of the Hipster.

13 opmerkingen:

  1. De term hipsters is zo ie zo altijd al lame geweest. Mensen die zichzelf als hip bestempelen zijn dat juist niet. Hip zijn dat ben je of dat ben je niet. Als je hip bent ben je dat altijd al geweest, hip word je niet door ineens bij bepaalde winkels te shoppen of muziek op je ipod te zetten die je daarvoor nooit geluisterd hebt, je bent ook niet hip door naar feestjes te gaan van bepaalde tijdschriften en je daar overdreven te laten fotograferen.

    Hipsters zijn die onderbroekjes die je bij de wibra kan kopen...en dat is dat :P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het was ook irritant dat hipster en indie vaak door elkaar gehaald werd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Had ik net een trui met een huilende wolf gekocht.
    Ik ben te oud voor lookbook.. heb mijn regenboogsportschoenenverzameling al op ebay gegooit en Vice magazine ligt tegenwoordig ook in hockeykantines. Ik hou 't niet meer bij.. Ik koop gewoon een gaastra jas, maak stekels in mijn haar met gele hema-gel en ga weer bij VV Oldehaske voetballen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 2009 wordt nu al het jaar van het over-analyseren. Ik vind dit van die non journalistiek. Fuck labels plakken en in hokjes stoppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben, dus ik besta niet meer.

    Tijden veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ja I AGREE wat gino zegt.
    btw, ik wil dat shirt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat iedereen zegt trouwens
    hi-la-risch

    BeantwoordenVerwijderen
  8. kut. worden het nu weer strings?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat wibra al zegt
    dit hele imago is zo'n beetje begonnen met de daadwerkelijk hippere mensen in wijken zoals williamsburg, nyc.

    vandaar uit is het onder aandacht gekomen van de volgelingen van alles hip en zij worden uiteindelijk gezien als de hipsters

    ik heb ooit eens in 2004 in ny deze discussie ook gehad. wie nu de hipster is. degene die echt hip is of de volgeling. en in principe komt het 'hipster' zijn altijd uit op die schaapjes

    die overanalyze is ook best triest ja
    in 2009 wordt alles kapot gemaakt m.b.v. een overanalyze...

    ik zie de media nu al beginnen met twitter, al zijn ze daar wel weer een jaar te laat mee

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind die artikeltjes altijd wel leuk om te lezen. Een overanalyse vindt ik het niet, meer een poging om een tijdsbeeld neer te zetten. Daar heeft iedereen zijn eigen visie op. Natuurlijk is het wel een beetje hype om er dan gelijk 200x het woord Hipster in te noemen.

    Ik denk ook niet dat hipsters de voorlopers zijn, maar ze zijn ook niet de grijze massa. Eerder de kids die photosites, blogs en myspace-profielen in de gaten houden en wat ze daar zien immiteren - of als inspiratie gebruiken dat is hoe je het zelf wil uitleggen. De echte voorlopers zijn door deze sites veel zichtbaarder geworden, hipsters maken hier dankbaar gebruik van.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. nee nee ik bedoel zeker ook niet dat ze de grijze massa zijn
    ze zijn zeker niet die tmf kids
    die zijn namelijk de mensen die het weer van de hipsters nadoen

    of in ieder geval
    wanneer de grote merken het van de hipsters afkijken en meekrijgen dan nemen deze kids het daarvan over

    ik vind het wel interessant dat je die sites noemt want daardoor is zoiets zeker veel anders geworden dan pakweg 10 jaar terug

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb jou rory destijds in dat baltimore stukje op state al je mening duidelijk horen uiten over de zogenaamde "hippe" marketing popi figuurtjes die de jimmy whoo bevolken. Dat zijn nou precies de mensen die denken hip te zijn door naar de jimmy whoo te gaan. Terwijl heel nederland ondertussen ook wel weet dat die tent het tegenovergestelde is van toonaangevend en hip. Zo ie zo zijn er in Nederland teveel clubs die volgen in plaats van leiden. Natuurlijk hoef je niet vernieuwend te zijn, maar om concepten 1 op 1 over te nemen van wat populaire organisaties is echt not done. Je eigen feestje uitbesteden aan een externe organisatie mag er van mij in 2009 echt uit !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Haha woord. Daarom ga ik ook nooit naar bijvoorbeeld dat Diesel feestje. Dubbele agenda's zijn nep.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.