13.5.09

Your business card is CRAP!



Ik heb geen business card. Business cards zijn namelijk bullshit. Ik heb allemaal digitale apparaatjes bij me waarin ik je telefoonnummer op kan slaan, en als ik een beetje goed me best doe kan ik je naam onthouden om je later via Google te tracen. Ook ben ik nooit zo ijverig om al mijn info gelijk op tafel te leggen.

Daarnaast belichaamd een business card het fenomeen 'geforceerd netwerken'. Ik hang met mensen omdat ik ze mag en omdat ik een passie met ze deel, niet omdat ik ze kan gebruiken. Geforceerd netwerken is handelen vanuit opportunisme en doe je eigenlijk alleen om er zelf beter van te worden. Daar hou ik meestal niet zo van.

Dat gezegd ben ik dan weer wel heel big on Twitter de laatste tijd. Ashisaan wees me op dit artikel dat verteld hoe Twitter de toekomst van netwerken gaat zijn:

1. Person meets person
2. Pleasantries are exchanged
3. Small chit chat about common business interests
4. Potential plans are made
5. 'Let me get your contact info'
6. 'Do you have Twitter?' (Note: this is where a business card should be exchanged)
7. 'Why, yes I do?'
8. Both parties whip out Smart Phones and open respective Twitter clients
9. Both parties type “follow newperson” into the Twitter client and submit
10. “Great, nice to meet you. I will be in touch!”

Goede ontwikkeling? Lijkt mij wel. Twitter is namelijk een goede manier om elkaar een beetje af te tasten. Een goede manier om te kijken of je elkaar digt. Ik volg jou, jij volgt mij. Lekker low key. Boter.

14 opmerkingen:

  1. ik denk dat je heel erg binnen een bepaalde cirkel denkt hiermee
    er zijn nog genoeg industrieën waarin businesscards heel nuttig zijn en waarbij het simpelweg alleen maar hoeft te draaien om wat jij geforceerd netwerken noemt

    als jij je twitter puur zakelijk gebruikt is dat in feite ook geforceerd netwerken, als je een mix tussen zakelijk en persoonlijk gebruik hebt dan is dat in sommige kringen weer niet acceptabel

    iets wat ik eerder als een vervanging van businesscards zie is de mogelijkheid om via smartphones real time contact info over te 'poken'

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie een kaartje ook niet als iets negatiefs. Voor mij is het een bepaald sentiment dat er aan vast zit, plus een kaartje prikkelt veel meer. Voelen, kijken, misschien zelfs ruiken. Via een kaartje ben je genoodzaakt je op een dusdanige manier te presenteren dat het voor de ander gelijk duidelijk is wat je doet en waar je voor staat (of juist weer niet, als je wilt dat de ontvanger zelf op onderzoek uit gaat).

    Twitter is plat, mensen zouden je gaan beoordelen op de links die je post? De dingen die je zegt? Lijkt me niet handig. Daarnaast zijn er nog steeds heel, heel veel mensen die niet aan Twitter of andere technologische liflafjes meedoen. Er vanuit gaan dat iedereen wel weet wat het is of een account heeft is onrealistisch, ongeacht in welke hoek van zaken je zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Props voor de video btw, wat een held!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb net het ontwerp van mijn kaarten te zien gekregen, ben ik blij mee joh!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is het mooie, de sector waarin ik werk is er ééntje die vooruit loopt/denkt. Ik snap het sentiment van het papiertje wel hoor, een dope kaartje is toch een stukkie verlenging van je ego.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. HARD!!

    Hoe dan ook, Nalden's kaartje is ook echt niiice!
    Ook al voldoet het wel aan een aantal bovengenoemde criteria die een kaartje juist slecht maken..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. en je twitter en al de vrienden die je hebt en volgt is geen verlenging van je ego?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ken je Cards of Change al? http://cardsofchange.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als ik Twitter niet lame vond, had ik nu getweet: Lol @ filmpje. Te vet!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. http://www.techcrunch.com/wp-content/uploads/2009/05/picture-111-630x414.png

    BeantwoordenVerwijderen
  11. check dit dan

    http://www.mynameise.com/tour

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Haha ja Kanye.. stumper. Die cards of change shit is nice..

    Anyways iemand anders kaartje aanpakken is natuurlijk beter. Omdat jij dan de power hebt om te contacten. Een blog hebben is trouwens ook een sterk visitekaartje.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Uhum.
    http://www.emersontaymor.com/work/piece.php?id=5#

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.